Norsk-Svenska Handelskammaren

Årsmöte och norskt-svenskt samarbete

Jonas Kleberg gav oss en mycket inspirerade och uppskattad presentation om familjeföretaget och om resan som inkluderat  – ”75 år av norsk-svenskt samarbete” – på NSHK:s årsmöte på Norska Ambassaden.

Jonas Kleberg är tredje generationens ägare samt ordförande och VD i Rederi AB Soya, moderbolaget i den koncernstruktur som grundades 1934 av hans morfar Olof Wallenius och som idag kallas Soya-koncernen. Koncernen omsätter runt 20 miljarder kr, har knappt 1500 och är huvudsakligen verksamma inom tre områden: Shipping, fastigheter och vattenrening. Och rätt så många travhästar.

Bifogat finner du bilder som illustrerade Jonas Klebergs presentation.

Jonas Klebergs presentation– NSHK 2017

Norrmän gränshandlade för 9,3 miljarder 2023

2023 uppgick norrmännens gränshandel i Sverige till 9,3 miljarder kronor enligt SSB (Statistisk Sentralbyrå) som är en branschneutral institution och den centrala myndigheten för utveckling, framställning och förmedling av norsk

1 år med Talentnettverket